Ernæring

I motsetning til de fleste andre søtningsstoffer inneholder honning små mengder vitaminer, mineraler, aminosyrer og antioksidanter. Dermed får man noen positive næringsstoffer på kjøpet hvis man erstatter hvitt sukker med honning i matlagingen.

Honning består hovedsaklig av fruktose og glukose (ca 38% fruktose, 27-32% glukose og 5% sukrose), og kan derfor fungere som en rask kilde til energi i forbindelse med treningsøkter.
Honning har unike antimikrobielle egenskaper, og benyttes både i forbindelse med sårheling på sykehus og for å behandle begynnende forkjølelse og sår hals.

 

Honning og antioksidanter

Antioksidanter er stoffer som kan redusere oksidasjon og/eller nøytralisere de skadelige effektene av frie radikaler. Oksidativt stress er sett på som en av årsakene til den økende forekomsten av bla. hjerte- og karsykdommer og kreft.

Nyere forskning tyder på at honning inneholder både fenoliske og ikke-fenoliske antioksidanter. Mengden og typen varierer noe i forhold til hvilke blomster nektaren er samlet fra. Mørke honningtyper har generelt høyere antioksidantinnhold enn lys honning.

Selv om honning ikke kan konkurrere med noen av de mer antioksidantrike fruktene og grønnsakene (for eksempel blåbær, nyper, kål, bønner) hvis man sammenligner antioksidantinnholdet pr gram, kan honning likevel fungere som en tilleggskilde for antioksidanter fra kosten.
Tatt i betraktning at det gjennomsnittlige inntaket av sukker ligger på rundt 36 kilo per person i året (tall fra 2005), vil det å erstatte vanlig hvitt sukker med honning kunne ha positiv innvirkning på inntaket av antioksidanter i befolkningen.

 

Søt og full av antioksidanter

Litt ekstra honning i kostholdet ditt kan gjøre mer enn å tilfredsstille søthunger. Forskning viser at det også kan øke nivåene av sunne antioksidanter.

I flere århundrer har man trodd at honning har god effekt på helsen, ifølge forsker Heidrun B. Gross fra Department of Nutrition ved universitetet i California.
- Honning er ikke bare et søtningsstoff. Det inneholder også en rekke antioksidanter, som motvirker frie radikaler og dermed minsker risikoen for kreft og hjertesykdommer, sier hun. Det er enkelt nok å ta kosttilskudd med disse egenskapene, men Gross foretrekker å finne matvarer som har de samme egenskapene.

I en studie med 25 friske voksne, viste Gross og hennes kolleger at honning kan øke nivåene av antioksidanter. I 29 dager spiste 25 friske voksne 1,5 gram honning pr kilo kroppsvekt hver dag i tillegg til det vanlige kostholdet. Blodprøver tatt på begynnelsen og slutten av studien viste at nivået av antioksidanter økte. Gross presenterte resultatene på et møte arrangert av American Chemical Society i Anaheim, California i mars 2004.

Tidligere forskning har vist at en enkel dose honning kan øke nivået av antioksidanter i kroppen, men dette er den første studien som undersøker hva et daglig inntak av honning vil gjøre. Du kan definitivt øke mengden av antioksidanter ved å legge til litt honning i kostholdet ditt, sier Gross, som anbefaler folk som vil øke antioksidantnivået å spise to til fire spiseskjeer honning hver dag.

Hun råder folk til å bytte ut andre søtstoffer med honning, og særlig den mørke honningen skal ha en gunstig effekt på antioksidantnivået.

-Mozon.no, 30.03.2004

Tips: for å bevare antioksidantene og de andre positive stoffene i honning best mulig er det lurt å vente med å ha honning i varm melk/te til den er avkjølt til drikketemperatur. Hvis man tar honning i kruset samtidig som den kokende varme væsken, vil de naturlige enzymene og antioksidantene kunne svekkes.

 

Honning og kalsiumopptak

For å redusere risikoen for å utvikle osteoporose (benskjørhet) er det viktig å få i seg nok kalsium. Følgelig er det også viktig at det man får i seg av kalsium faktisk blir tatt opp av kroppen.
Forskere ved Purdue University i USA har i dyreforsøk vist at honning øker opptaket av kalsium. Faktisk fant de at kalsiumopptaket økte når honninginntaket økte. Selv om disse forskningsresultatene må bekreftes gjennom testing på mennesker, er de foreløpige resultatene oppløftende.

 

Honning og melkesyrebakterier

Det er velkjent at en del melkesyrebakterier er viktige for å opprettholde en sunn og balansert fordøyelsesfunksjon. 
En av de viktigste bakteriene i denne sammenheng kalles Bifidobacterium (finnes bla. i Biola og Cultura fra TINE).

En måte å øke mengden bifidobacterium i fordøyelsen på er å spise prebiotika; mat som inneholder stoffer som øker veksten og aktiviteten til disse positive bakteriene. Honning inneholder flere stoffer som kan fungere som prebiotika. Forskning utført ved Michigan State University har vist at man kan øke veksten, aktiviteten og overlevelsen til Bifidobacterium ved å spise honning sammen med meieriprodukter som inneholder disse bakteriene.

 

Kilde: Honingcentralen